Perpetuum

piatok 22. júna 2012

Prečo je cena dôležitá?


Prichádza leto, čas dovoleniek, a tak hľadáme na internete last minute zájazdy. 
Aj vy ste znechutení z toho, ako sa z opticky výhodnej ponuky po napočítaní všetkých príplatkov, poplatkov a táx stane predražená dovolenka ? Jej cena je nezriedka o 300% vyššia ako pôvodne lákavo vyzerajúca inzerovaná suma!

Cena je pre zákazníkov veľmi dôležitým faktorom nákupného rozhodovania. Nezáleží však iba na jej výške, ale aj na ďalších faktoroch s cenou spojených: na pomere kvality a ceny produktu, a tiež na spôsobe,  akým je cena prezentovaná.  Ak má výsledná cena nejasný spôsob stanovenia a rôzne skryté poplatky, zákazník berie ponuku ako neserióznu a cíti sa klamaný.
V dnešnej dobe internetu a zdieľania informácií je netransparentná cenová politika pre firmu potenciálne veľmi nebezpečná.

Podľa prieskumu GfK z roku 2010 je poradie dôvodov, kvôli ktorým zákazníci menia firmu a značku nasledovné (prieskum bol zrealizovaný pre slovenský trh):

Dôvod zmeny                                   % zákazníkov
Cena produktu/služby                           41%
Prístup k zákazníkovi                            26%
Kvalita produktu/služby                        22%
Iný, lepší produkt                                 15%

Zákazníci veľmi citlivo reagujú na cenu, na jej navyšovanie a tiež na spôsob, akým s nimi firma komunikuje. Nejde len o výšku ceny. 
Ak nie je jasne stanovená konečná suma, ktorú zákazník zaplatí, alebo ak sú mu fakturované poplatky bez dostatočného jasného vysvetlenia, prečo a začo má platiť, berie to ako neseriózne správanie a snahu firmy vytiahnuť z neho peniaze.

Agresívna cenová politika môže znamenať pre firmu aj značné finančné straty, preto by si takéto praktiky firma mala dobre premyslieť. 
  
Je napríklad známy prípad Bank of America, ktorá v septembri 2011 zaviedla poplatok 5 USD za debetnú kartu.  Zákazníci boli pohoršení tým, že zavedenie poplatku nebolo dobre odkomunikované a tak, aj keď banka tento poplatok kvôli negatívnej odozve stiahla, do konca roka si zrušilo u nej účty o až 20% zákazníkov viac v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára