Perpetuum

streda 26. júna 2013

Odlíš sa, alebo zomri!


Poznáte marketingové USP?

Ak nie, vedzte, že USP je skratka pojmu Unique Selling Proposition
Jednoducho povedané (preložené) USP znamená, že každý produkt alebo služba by mal byť niečím výnimočný a odlišovať sa od konkurencie. Iba tak má v konkurencii na trhu nádej na úspech. Definovať USP by mal každý podnikateľ, a tým odpovedať na otázku:

Prečo by si mal zákazník kúpiť práve náš produkt?
čo ho dovedie k otázke Čo vlastne zákazník skutočne chce a potrebuje?

Je to logické, ale verte, či nie, väčšina firiem takto logicky nerozmýšľa. 
Idú na to presne opačne, napríklad ak konkurencia otvorí internetový obchod, snažia sa v panike rýchlo otvoriť internetový obchod tiež. Aký? Predsa podobný konkurencii, len o niečo lepší...krajší...s lepšou grafikou...

Lenže zákazník je zavalený rovankými/podobnými produktami a tak si ich nový internetový obchod pravdepodobne ani nevšimne. Keby firma sledovala trendy na trhu a pracovala s USP, tak si povie: všetci majú internetový obchod, my urobíme niečo iné. Niečo výnimočné.

Čo napríklad?
Je to síce iba taký výstrel od boku, ale zákazník určite rád prijme pozvanie na letnú párty (na parkovisku pred skladom) počas ktorej si bude môcť objednať tovar až s 25% zľavou. Pri klobáskach, pive a guláši tak spravíte osobným kontaktom viac, ako by ste si možno mysleli. A objednávkyna niekoľko mesiacov vopred vám náklady na párty vykryjú.

Ak vás USP zaujala, odporúčam do pozornosti knihu Differentiate or Die. Survival in Our Era of Killer Competition od autorov Jack Trout a Steve Rivkin, ktorá vyšla po prvýkrát v roku 2000, Grada Publishing ju vydala v češtine v roku 2006 (pod názvom Odliš se nebo zemři).

Okrem iného autori v knihe upozorňujú, že
zameranie sa na kvalitu
kreativita
ani nízka cena
nie sú cestou k odlíšeniu!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára