Perpetuum

štvrtok 18. mája 2017

Slogan ako ochranná známka

Slogany patria ku kľúčovým nástrojom marketingovej komunikácie. Cieľom sloganu je:
- upútať pozornosť zákazníkov
- vytvoriť príbeh značky
- a zabezpečiť lepšiu zapamätateľnosť značky.

Silná značka má zvyčajne známy slogan. Podľa rebríčka "Most Valuable Global Brands", ktorý zverejňuje každoročne spoločnosť Interbrands má až 90% popredných značiek svoj slogan.

Ako si ale slogan ochrániť? Ako sa dá zabrániť jeho napodobňovaniu?

Slogany sa dajú registrovať aj ako ochranné známky, za istých podmienok.
Registrácia je však pomerne náročná - nie každý slogan sa dá registrovať ako ochranná známka.
Problematické z hľadiska registrácie sú napríklad slogany, ktoré:
- sú popisné vo vzťahu k tovarom alebo službám
- nemajú rozlišovaciu spôsobilosť
- iba niečo konštatujú
- sú tvrdeniami o kvalite a výnimočnosti produktu, a pod.

Úspešný slogan môže obsahovať slovnú hračku, rým, metaforu, prekvapivé, ironické, neočakávané slovné spojenia, neobvyklé štylistické a lingvistické prvky.

Aktuálne sa o slogan sporia značky Swatch a Apple:
Apple žaluje známeho výrobcu hodiniek Swatch za používanie reklamného sloganu „Tick different“. Apple tvrdí, že fráza ťaží z úspechu jeho sloganu „Think Different“ (z roku 1997).
Šéf Swatch sa bráni tým, že sa inšpirovali vlastným sloganom z 80-tych rokov, „Always different, always new“. 

Bližšie si môžete prečítať na tomto linku:
Apple vs Swatch spor o slogan 

utorok 18. apríla 2017

Zmeny v registrácii domén .sk - od 31.05. 2017

Od 31.05. 2017 sú platné nové pravidlá registrácie domény .sk.


Nové pravidlá prinášajú niekoľko závažných zmien, napríklad:
  • komunikácia bude prebiehať plne elektronicky - odpadne povinnosť zasielať dokumenty poštou
  • domény bude možné registrovať aj naraz na 10 rokov (podobne ako ochranné známky)  
  • majiteľom domény .sk sa bude môcť stať ktokoľvek z celého sveta (doteraz mohol byť vlastníkom domény len občan SR) 
  • zanikne držanie domény 30 dní bez nezaplatenia, poplatok bude treba uhradiť ihneď pri registrácii
Pozitívna správa pre majiteľov ochranných známok a iných chránených označení - majiteľ ochrannej známky bude mať možnosť uplatniť si práva k ochranným známkam v zrýchlenom konaní aj prostredníctvom alternatívneho riešenia sporov (ADR)
Bude súbežne možné použiť aj štandardnú súdnu cestu, ale ADR bude v takejto situácii ukončené.
Viac informácií o ADR nájdete na tomto linku:

pondelok 20. marca 2017

Používanie symbolu ® bez registrácie

Viete že:

...neoprávnené používanie symbolu ® (s nezaregistrovanou značkou) môže byť v SR považované za nekalú obchodnú praktiku.

Slovenská obchodná inšpekcia môže za tento delikt uložiť pokutu až do výšky 66 400 eur, a to nielen výrobcovi, ale aj predávajúcemu, dovozcovi alebo dodávateľovi tovarov a služieb neoprávnene označených ®.

utorok 7. marca 2017

3 spôsoby ako sa starať o ochrannú známku



Máte zaregistrovanú ochrannú známku?
Výborne!

Registrácia platí 10 rokov od dátumu podania (potom ju môžete obnoviť na ďalších 10 rokov).
Ak si ale myslíte, že 10 rokov nemusíte nič riešiť, ste na omyle! O známku sa treba starať, aby zostala silná.

Ako sa ale o známku treba starať?

Ponúkame 3 veci na ktoré by ste nemali zabudnúť:

  1. Ochrannú známku treba reálne používať

    - a to v podobe, v akej je zaregistrovaná a pre tovary a služby pre ktoré je zaregistrovaná.

    Ak nesplníte túto podmienku môže sa stať, že o registráciu prídete, existuje totiž možnosť tretích osôb dať vám známku vymazať, pre nepoužívanie. Že ste známku riadne používali, musíte potom dokázať vy!

  2. Používajte ® s ochrannou známkou

    -nie je to síce povinnosť, ale je dobré upozorniť okolie, že ide o registrovanú známku.

  3. Ak niekto napodobňuje vašu známku, bráňte sa!

    -aby ste vedeli, či vás niekto napodobňuje, je treba monitorovať situáciu. V prípade, že zistíte napodobňovanie, musíte zakročiť. Ak by ste voči takémuto porušovaniu práv nezakročili, bude sa to brať ako „strpenie“ z vašej strany, a neskôr už bude vaša možnosť sa brániť obmedzená.