Perpetuum

utorok 29. mája 2012

10 spôsobov ako naštvať návštevníkov webu

Temer každá firma má webovú stránku. Pravdou je, že vy ako majiteľ firmy nie vždy dokážete nezávisle vyhodnotiť, ako vaša stránka pôsobí na návštevníkov - vašich potenciálnych zákazníkov.
Nedávno sa mi dostala do rúk (pre mňa) poučná kniha s názvom Internetový marketing od autora Viktora Janoucha. Z tejto knihy je vybraných nasledujúcich 10 spôsobov ako zaručene naštvať návštevníkov vášho (firemného) webu:

1. vyskakovacie okná
Možno sa vám zdajú zábavné, alebo ich považujete za dobrý spôsob, ako upútať pozornosť. Rada odborníka: nerobte to! Tzv. pop-up okná sú zaručeným spôsobom, ako odradiť zákazníka. Používajú ich často weby pochybného obsahu (a to vy nie ste) a tiež je dosť veľká pravdepodobnosť, že ich vaši návštevníci vôbec neuvidia - ak majú napríklad nastavené doplnkové funkcie prehliadača, ktorý takéto prvky blokuje.

2. potreba používať špeciálny softvér
Návštevník si chce prezrieť vašu stránku čo možno najjednoduchším spôsobom. Ak mu to znemožníte tým, že na stránku umiestnite súbory rôznych formátov (napríklad aj .doc alebo .pdf), musí použiť softvér tretích strán. Ak si myslíte, že tieto softvéry má dnes už každý, ste na omyle. A pokiaľ používate najnovšie softvéry a posledné verzie formátov súborov, zaručene ich neotvorí temer nikto.

3. nefunkčné odkazy
Pre zákazníka je to jasná správa, že o stránku sa nikto nestará. No a to nevytvára práve dôveryhodný obraz vašej firmy.
Niekedy sa stane, že "nefunkčný odkaz" nie je v skutočnosti odkazom, ide len o snahu tvorcu stránky zvýrazniť text podčiarknutím. Je to chyba a mali by ste sa jej vyhnúť.

4. požadovanie registrácie
Ak si chce návštevník prezrieť vašu stránku, musí sa zaregistrovať. Cíti sa ako nevítaný votrelec, a tak ide rýchlo preč.
Požadovanie registrácie sa dá tolerovať iba stránkam, ktoré majú vysoko špecializovaný obsah, a teda by ich adresa ani nemala byť verejne propagovaná. Takéto stránky by tiež nemali byť optimalizované a mala by sa zakázať ich indexácia vo vyhľadávačoch.
Pokiaľ vlastníte bežnú firemnú stránku, neviažte prehliadanie stránky na žiadnu registráciu.

5. pomalé načítanie stránky
Pomalé načítanie odradí veľa návštevníkov a prerušia načítanie bez toho, aby videli obsah. Tento problém môže byť spôsobený napríklad používaním obrázkov, flash technológií, tabuliek a nevhodných editorov na tvorbu stránok. Berte do úvahy, že niektorí z vašich zákazníkov sa možno pripájajú cez mobil, tam je rýchlosť načítania ešte nižšia!

6. neaktuálny obsah webu
Pravidelne by ste mali zastaralý obsah stránok "upratovať" do archívu, aby ste napríklad nelákali zákazníkov na súťaž, ktorá sa už dávno skončila. Takisto im netreba ukazovať na hlavnej stránke fotky z akcie, ktorá sa uskutočnila pred dvoma rokmi.

7. žiadne kontaktné informácie
Seriózna firma na seba vždy uvádza dostatočné kontaktné informácie. Vytvára to dobrý obraz vašej firmy. Nie ste predsa žiadna virtuálna podvodnícka firma, ktorá nedá na seba ani telefonický, ani mailový kontakt. O adrese už ani nehovorím. V Českej republike je pre firmy dokonca zákonnou povinnosťou uvádzať na webe údaje o firme.

8. chýbajúce vyhľadávanie
Týka sa to hlavne obsiahlych webov, kde je pre návštevníka ťažké nájsť konkrétnu informáciu. Ak sa rozhodnete umiestniť na stránkach vyhľadávanie, tak väčšina návštevníkov ho očakáva v pravom hornom rohu, alebo vľavo nad produktovým menu.

9. chýbajúce tlačítko "Späť"
Možno si poviete, že je to zbytočné, v prehliadači predsa každý má možnosť ísť o jednu stránku späť.
Pre návštevníka je ale pri weboch s viacerými úrovňami omnoho komfortnejšie, ak má web vlastné tlačítko, ideálne umiestnené hneď pod textom, priamo v zornom poli návštevníka stránky.

10. žiadne stránky
Táto chyba predstavuje vašu premárnenú príležitosť.
Ľudia dnes vyhľadávajú informácie na webe a vašich potenciálnych návštevníkov určite naštve, že ich nenájdu.

Moja stránka tiež nie je ideálna. Nie som výnimkou, mám na stránkach viacero chýb.
Preto sa budem snažiť čo najskôr svoj web upraviť tak, aby som jeho návštevníkov už viackrát nenaštvala! Ako ste na tom vy?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára