Perpetuum

pondelok 18. júna 2012

Marketingové poučenie od Steva Jobsa: je potrebný prieskum trhu?


Vo veľkých firmách sa žiadne marketingové rozhodnutie neurobí bez rozsiahleho (a nákladného) prieskumu trhu. V malých a stredných firmách na marketing nie sú peniaze, a tak sa prieskum trhu zvyčajne vôbec nerobí.

Kde je teda pravda?
Je napríklad pri uvádzaní nového výrobku prieskum trhu potrebný, alebo sú to zbytočne vyhodené peniaze?

Steve Jobs rozhodne nebol zástancom rozsiahlych anonymných prieskumov trhu. Neznášal Power Pointové prezentácie a veril v silu osobného kontaktu, radšej sa spýtal na názor sám, osobne. 
Pri vývoji nových produktov sa nepýtal zákazníkov, čo chcú. Veril, že zákazníci na takéto otázky vôbec nevedia odpovedať. Ešte v začiatkoch svojej kariéry si osvojil názory Henryho Forda. V ére, keď vznikol prvý automobil, Ford na margo prieskumu zákazníckych preferencií povedal:
“Ak by som sa bol vtedy spýtal zákazníkov, čo chcú, pravdepodobne by mi povedali: rýchlejšieho koňa!“

Pozor, tento prístup však v žiadnom prípade neznamená, že Jobs sa nezaujímal o svojich zákazníkov, alebo že nerobil prieskum trhu!
Práve naopak, hĺbkovo skúmal a pozoroval správanie zákazníkov, robil to však celkom inými metódami - prostriedkami, aké nie sú u veľkých firiem bežné. Pri podrobnom prieskume trhu používal predovšetkým svoju intuíciu, osobné rozhovory, radil sa s priateľmi a spolupracovníkmi. Pozoroval zákazníkov, snažil sa pozerať na produkty z ich pohľadu, používal inštinkt. Na základe takto získaných skúseností a empatie potom vedel sám sformulovať to, čo zákazníci chcú. Veril, že ak potom vyrobí produkt pre seba a svojich priateľov tak, aby s ním boli spokojní, budú spokojní aj jeho zákazníci.  
A mal pravdu, úspech jeho firiem to dokazuje.  
(Jobs robil to, čomu veril a čo ho bavilo. Ale to určite robíte aj vy!)

Poučenie:
Prieskum trhu je dôležitý. Úspešný produkt alebo služba sa začína práve podrobným prieskumom trhu. Skúste však zmeniť svoj názor na to, čo je prieskum trhu. Čo potrebujete zistiť?
Musíte presne vedieť, čo robí konkurencia, kto sú vaši zákazníci a ako sa správajú. Snažte sa porozumieť trhu a spotrebiteľom. Choďte do terénu a osobne sa rozprávajte s ľudmi. Zbierajte postrehy, sumarizujte a vyhodnocujte. Postupne si tak vybudujete „cit pre váš trh“. A potom stačí použiť empatiu a intuíciu:  ak by som bol na mieste zákazníka, o čo by som ja mal záujem?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára