Perpetuum

štvrtok 30. októbra 2014

Paretovo pravidlo v praxi

Výnimočné na Paretovom pravidle je to, že sa dá veľmi ľahko a zrozumiteľne aplikovať v bežnom živote. Je pritom jedno, či ho budte aplikovať na vašu firmu, alebo na váš súkromný život.
Pravidlo 80/20 platí univerzálne.
Máte podozrenie, že niektoré z týchto tvrdení by mohlo byť pravdivé?

  • 80% biznisu vašej firmy tvorí 20% vašich zákazníkov
  • 20% vašich výrobkov/alebo služieb prispieva 80% k vášmu zisku
  • 80% sťažností zákazníkov je pôsobených 20% príčin
  • 20% vašej individuálnej snahy a času tvorí 80% výsledkov, na ktoré ste skutočne hrdí
  • 20% vašich zamestnancov tvorí 80% výsledkov a profitu firmy

A zásadná otázka na záver: ako sa to dá využiť pre zlepšenie vášho každodenného života?

nedeľa 12. októbra 2014

Aké sú potreby zákazníka v B2B?

Ak vaša firma pôsobí v oblasti B2B, hierarchia potrieb z pohľadu vášho potenciálneho zákazníka vyzerá úplne odlišne (možno na prvý pohľad aj nelogicky), ako keď predávate priamo súkromnej osobe. Vo väčšine veľkých firiem hierarchia potrieb (v poradí podľa dôležitosti) vyzerá nasledovne:

  • Snaha vyhnúť sa riziku
  • Snaha vyhnúť sa problémom
  • Túžba získať ocenenie
  • Túžba získať moc
  • Potreba zabaviť sa pri práci
  • Potreba vyprodukovať zisk

Pre predaj v B2B je typické, že vaša kontaktná osoba:
  1. míňa peniaze niekoho iného
  2. je motivovaná zapáčiť sa svojmu šéfovi

    Preto je obava pred rizikom na prvom mieste v rebríčku dôležitosti, a zisk až na poslednom. Je užitočné si to uvedomiť, aby ste správne naformulovali ponuku!

spracované podľa A hierarchy of business to business needs, Seth Godin, May 29, 2012

piatok 12. septembra 2014

Aj múdry (marketér) schybí

Mýliť sa je ľudské, hovorí známe slovenské príslovie.
A má pravdu, omyly sa stávajú každému z nás.

V dnešnej dobe sa však chyby "nenosia", a preto máme logicky snahu čím skôr chybu zakryť, zabudnúť na ňu, alebo ju vôbec nepripustiť.

To je však VEĽKÁ CHYBA!
Každý marketér by si mal uvedomiť, že chyby sú bežnou súčasťou života a že je dobré, ak na ne nezabudneme. Správny postup je: z chyby sa poučiť a získať z nej informáciu, ktorá nás môže posunúť ďalej.

Viete, že existuje niekto, kto zbiera FMCG (rýchloobrátkové) produkty,  ktoré sa neuchytili na trhu a vystavuje ich v "Múzeu prepadákov" (The Museum of Failed Products)?
Zbierka obsahuje výrobky, ktoré prepadli na trhu (väčšinou známych firiem) zozbierané za viac ako 30 rokov, a prezrieť si ich nie je vôbec lacné: vstup do múzea vraj stojí 5 000 USD.

http://courses.ischool.berkeley.edu/i202/f12/node/296

Takže, ak Vám náhodou nevyjde uvedenie nového produktu na trh, rýchlo informujte o múzeu svojho šéfa. Naznačte, že by bolo vhodné ísť sa tam poučiť (na služobnú cestu).
Ak Vám to neschváli, informujte ho, že štatisticky prepadne po uvedení na trh 65-70% nových produktov. A to platí len u zavedených  a skúsených firiem!
Pri start-upoch sa toto percento hrozivo blíži k 90...

štvrtok 3. apríla 2014

Prečo veľké firmy robia marketing?

Všetky veľké, silné a bohaté firmy robia marketing.
Pravidelne skúmajú trh, monitorujú konkurenciu, sledujú trendy, budujú značku.
Otázka znie: Prečo?

Malé a stredne veľké firmy to vidia takto:
Veľké firmy robia marketing preto, lebo na to majú peniaze.

A to je veľký omyl.
Pravda je taká, že:
Veľké firmy majú peniaze preto, lebo robia marketing.

"Robiť marketing" znamená viesť firmu ako dobrý generál, písali sme o tom pri príležitosti začiatku Roku koňa :-), link:
tip-pre-rok-kona-budte-dobry-general

Bez marketingovej stratégia je to "partizánsky prístup". Niekedy sa síce podarí dobrá akcia, ale riziko a straty sú zvyčajne veľké a nevyhnutné.