Názor, že marketing je podriadený obchodu je medzi firmami pomerne rozšírený. Skúsime preto zhrnúť základné rozdiely medzi predajom a marketingom z pohľadu funkcií fimy:
- predaj pokrýva aktivity smerom od firmy k zákazníkovi
- marketing naopak, zahŕňa aktivity, ktoré smerujú od zákazníka k firme
- predaj sa sústreďuje na potreby firmy a na jej produkty
- marketing sa orientuje na požiadavky, preferencie a nákupné zvyklosti zákazníkov
- predaj rieši krátkodobé úlohy a taktické problémy
- marketing je zameraný dlhodobo a strategicky
Takto definované odlíšenie predaja a marketingu netreba brať ako znižovanie dôležitosti predaja. Naopak, predaj a obchod má až kritickú dôležitosť pri úspešnom aplikovaní marketingovej stratégie v praxi. Je však dôležité si uvedomiť, že predaj stojí na konci marketingového úsilia a je vlastne úspešným výsledkom celého radu krokov marketingovej stratégie.
Z hľadiska dlhodobého pôsobenia firmy na trhu, je pre jej rast a úspech nevyhnutné, aby sa krátkodobé ciele predaja riadili a usmernili dlhodobou marketingovou koncepciou.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára