Perpetuum

štvrtok 28. februára 2013

3 stratégie konkurenčného boja

Každá firma pôsobí  v konkurenčnom prostredí. Pre úspech na trhu je preto životne dôležité vybrať si správnu stratégiu boja s konkurenciou.

Aká je tá vaša?

Podľa Michaela E. Portera existujú len 3 dlhodobo úspešné stratégie konkurenčného boja:

- stratégia líderstva v oblasti nízkych cien
- stratégia diferenciácie (odlíšenia sa)
- stratégia focus (špecializácia)

Stratégia nízkych nákladov je často používaná, ale pozor: ak nemá priniesť len krátkodobý výsledok, musí firma skutočne a sústavne ponúkať nižšie ceny než konkurencia. Ceny znižuje každý, takže táto stratégia sa dá len ťažko udržať. Po čase vždy príde na trh niekto, kto vie ponúknuť nižšiu cenu...
Cena síce zaujíma každého zákazníka, ale nie je jediným kritériom pri výbere produktu.
Túto stratégiu u nás úspešne použila firma Lidl pri svojom vstupe na trh, dnes už slogan "Lidl je lacný" nepoužíva.


Stratégia odlíšenia znamená nájsť a budovať silný dôvod, pre ktorý je vaše postavenie na trhu pre zákazníka jedinečné. Máte patent a tým je váš výrobok jediný svojho druhu? 
Alebo ste si vybudovali silnú značku s (temer) neotrasiteľnou pozíciou (ako Coca-Cola)? Možno ste boli prvý na trhu vo vašom segmente, alebo máte príbeh, ktorý posilňuje vašu jedinečnosť (ako Evian)? 

Focus znamená zameranie sa na špecifickú skupinu zákazníkov, alebo silnú špecializáciu v oblasti produktov. Tým obmedzíte konkurenciu a stávate sa na trhu výnimočným. 
Napríklad cestovná kancelária BUBO sa špecializuje len na úzku skupinu klientov, ktorí prahnú po dobrodružných dovolenkách a nepracuje s "masovými produktami", ako je rodinná dovolenka v Turecku, či v Bulharsku.

Stratégia najlepšie funguje, ak je "čistá". 
Môžete ich aj miešať, ale bude to mať slabší účinok.
Ak sa výhody jednej stratégie pominú, kľudne môžete začať používať inú, napríklad na začiatku začať s nízkymi cenami a potom prejsť na budovanie značky.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára