Priznám sa, nepatrím k "inovátorom",
a preto nedychtím po najnovších modeloch telefónov, áut, či
televízorov. Nechce sa mi totiž stále niečo meniť, a ak som z výrobkom
spokojná, kľudne si nechám zájsť chuť na predražené novinky, ktoré aj
tak o rok budú už zastaralé.
Čo myslíte, koľko ľudí takto rozmýšľa?
Veľa. A o tom je Disruptive Innovation.
Autorom teórie Disruptive Innovation je profesor Clayton
Christensen, ktorý pôsobí na Harvard Business School. Teória vychádza sa
z predpokladu, že firmy v súčasnosti inovujú rýchlejšie, než
to väčšina ľudí reálne potrebuje a je schopná/ochotná použiť v praxi.
Nové produkty sú vo firmách zvyčajne vyvíjané pre
najnáročnejších zákazníkov.
Ale tých nie je väčšina!
Pre
bežného zákazníka sú tieto produkty až príliš dokonalé, príliš
drahé a často aj komplikované a ťažko použiteľné.
Preto pri zvažovaní, akým spôsobom inovovať by ste nemali zabúdať na dve dôležité skupiny zákazníkov:
- menej
náročných zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť aj za jednoduchší, základný
produkt rozumnú cenu
- zákazníkov, ktorí
váš produkt v súčasnosti vôbec nepoužívajú, pretože im
nevyhovuje (je pre nich príliš zložitý, príliš drahý a pod.)
Za
zmienku tiež stojí, že v týchto segmentoch zákazníkov je veľmi malá
(alebo žiadna) konkurencia a ide o pomerne početné skupiny.
Príklady Disruptive Innovation, ktoré
fungujú:
- v Indii vyrábaný automobil Tata za cenu
$3,000
- u nás ponúkané zjednodušené telefóny pre seniorov so základnými
funkciami
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára