Ekonomická kríza výrazne ovplyvnila a zmenila nákupné zvyklosti spotrebiteľov. Pred prípravou marketingového plánu je dobré uvedomiť si, čo v marketingu dnes platí a čo už nie. Hlavné črty zmien v správaní zákazníkov sa dajú stručne zhrnúť do nasledovných bodov:
- spotrebiteľ viac premýšľa o svojich výdavkoch
- k nákupom pristupuje aktívne, t.j. získa si informácie ešte pred návštevou nákupného miesta
- spotrebiteľ zhromažďuje množstvo veľmi komplexných informácií
- k silným značkám sa stavia s nedôverou, nepodlieha ich diktátu a komunikácii
- spotrebiteľ uprednostňuje internet pred kamennými obchodmi, hlavne v prípravnej fáze nákupného procesu
- hľadá najvýhodnejší pomer kvalita/cena
- spotrebiteľ vyhľadáva akcie a výpredaje
Zákazníci nadobudli v poslednom desaťročí neuveriteľnú moc, ich postavenie je silnejšie, než kedykoľvek predtým. Nezáleží na tom, v akej krajine či sektore firma pôsobí, postoje a správanie spotrebiteľov majú pre ňu kľúčový význam. Mnohé firmy si však tento vývoj neuvedomujú, a tak ako v predchádzajúcom období, ani teraz potreby zákazníkov neskúmajú.
Spotrebitelia a ich potreby sú pritom hnacou silou biznisu, logicky platí, že ak nemá kto nakupovať, nemá zmysel ani predávať. Zákazníci v súčasnosti zaujali vedúcu pozíciu, s pomocou ktorej poháňajú firmy k inováciám a k tvorivosti.
Ak sa nové produkty a služby uvedené na trh neujmú, je to práve pre nedostatok znalosti požiadaviek spotrebiteľov na strane firmy (podľa prieskumu až 83% nových produktov nesplní očakávania firiem, ktoré ich uviedli na trh).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára