Perpetuum

pondelok 3. októbra 2011

Nová kniha Setha Godina „We are All Weird“ („Všetci sme čudní“)

Seth Godin koncom septembra spustil na internete predaj svojej novej knihy s názvom We are All Weird.
Q: Kto je Seth Godin?
A: Je známy ako marketingový guru, autor kníh a článkov, blogger, prezentátor. Rada čítam jeho blog, lebo dokáže písať (nielen) o marketingu veľmi jednoduchým a hlavne zrozumiteľným spôsobom. A píše k veci.

Kniha „We are All Weird“ je pokračovaním a rozvinutím jeho názorov, a teda pojednáva o zmene v pravidlách marketingu, o novom vzťahu ponuky a dopytu, a o tom, ako pred zmenami nezatvárať oči a prispôsobiť sa im.

Základná myšlienka knihy je, že masový trh a masový marketing (marketing pre masy) sú mŕtve.
Prichádza éra odlišnosti, alebo ak chcete, tak bezmasovosti, individuálnosti . Zakazníci už viac nie sú väčšinou „normálni“, sú bez hanby rôzni a svojskí, majú svoju nezaškatuľkovanú individuálnu predstavu o produkte a službách, ktoré im vyhovujú.
Gaussova populačná krivka sa podľa S.G. splošťuje, čo znamená, že čoraz viac (aj vašich) zákazníkov prechádza z oblasti „normál“ na okraje krivky, ktoré v minulosti patrili menšinovým skupinám populácie, teda normálnym „čudákom“.

Marketing pre masy pracoval iba s „normálnym“ stredom populácie. No v súčasnosti sú okrajové skupiny už také veľké, že sa nedajú ignorovať. Treba s nimi pracovať. Ale ako? 
 
Podnety na zamyslenie a odpovede na tieto otázky nájdete v knihe, predáva sa cez Amazon. Seth Godin dal na trh len 11 000 výtlačkov a vraj neplánuje dotlač, takže ak knihu chcete, treba sa poponáhľať!
Že je to divné? Možno, má to však svoju jasnú (marketingovú) logiku.

A ešte jeden nezvyčajný nápad, ak chcete mať na obale knihy iný obrázok, ako ten pôvodný, nie je to žiaden problém. Na stránke http://www.customweareallweird.com/ si môžete prispôsobiť dizajn obalu podľa vašich predstáv, stačí poslať obrázok, alebo fotku.
Vyskúšajte!

PS: o Gaussovej krivke...

"...väčšina týchto funkcií súvisí s funkciou nazývanou 'normálna'. Jej krivka, nazývaná aj Gaussova krivka, má charakteristický tvar zvona a je funkciou iba dvoch parametrov: priemeru a štandardnej odchýlky. Normálne rozdelenie (distribúcia) reprezentuje jednu z empiricky verifikovaných právd o 'všeobecnej povahe reality'. O normálnom rozdelení platí: 68% populácie má hodnotu meraného znaku ležiacu v intervale priemer ± 1 krát štandardná odchýlka, 95% v intervale priemer ± 2 krát štandardná odchýlka. Inými slovami, hodnota, ktorá neleží v tomto intervale má relatívnu frekvenciu 5% alebo menej."
Ospravedlňujem sa za kvalitu obrázku, je prebratý zo stránky 
http://www.squidoo.com/we-are-all-weird, kde si môžete sami prečítať, ako obrázok popisuje S.G., tiež tam nájdete informáciu o predchádzajúcich knihách tohto autora.

2 komentáre:

  1. Chcel som napisat nieco o gaussovej krivke ale nakoniec z toho vzniklo zamyslenie nad custom vyrobou a konkurovanim lokalnym vyrobcom. Ked to uz ale mam napisane, tak to sem predsa len poslem.

    Rozbitie Gaussovej krivky je mozno zaujimave pre vyrobcov zvlastnosti typu "ruzovy sveter so zelenymi slonikmi velkost xxxl obvod pasa 160cm", ale skutocne je prave toto vysledok nasho civilizacneho snazenia a evolucie?

    Nemozem sa nejako zbavit dojmu ze najvacsiu radost z daneho trendu maju postari a kurierne firmy. Dopravovat cez pol zemegule hluposti ktore sa daju bez problemov substituovat trosku masovejsimi produktami je divne.

    Zaroven to vytvara cenovu konkurenciu domacim vyrobcom ktori maju ine podmienky a hlavne naklady ako vyrobca cojaviem v Turecku (aby sme do toho hned netahali najtazsie kalibre typu detska praca v Cine). Preto nas lokalny vyrobca pletenych svetrov splnajuci vsetky nezmyselne znejuce obmedzenia zvazu europskych socialistickych republik nemoze ani nahodou cenovo konkurovat zahranicnemu vyrobcovi a kedze u nas je cena u vacsiny ludi prve, druhe a aj tretie kriterium pri vybere tovarov, lokalny vyrobca nepreda a ma problem ako zaplatit ludi.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravím Andrej, a ďakujem za názor.
    Ja sa na pravdepodobný vývoj Gaussovej krivky pozerám z pohľadu spotrebiteľa tak, že mám v súčasnosti možnosť väčšieho výberu a môžem porovnávať parametre ponúkaných výrobkov a služieb.
    Vnímam takúto možnosť pozitívne, trh sa tak znovu stáva trhom zákazníka, čo samozrejme znamená silnejšie konkurenčné prostredie pre výrobcov a výhodu pre zákazníka.
    Nepodceňujem však spotrebiteľov, podľa mňa si vyberajú čo možno najlepší pomer kvality a ceny. Tí, čo hľadajú len najnižšiu cenu, zájdu do diskontných reťazcov a nebudú hľadať cez internet.
    Čo sa týka dopravy, súhlasím, pošta na tomto trende zrejme zarobí, ale pri kúpe akéhokoľvek výrobku je v cene vždy zarátaná aj doprava a tiež náklady na reklamu, prípadne poplatky za umiestnenie na pulte kamenných predajní. V každom prípade to zaplatí spotrebiteľ.
    A pri tomto trende nepríde skrátka ani náš lokálny výrobca svetrov. Stačí, ak si vytvorí napríklad internetový obchod a môže predávať svetre aj do zahraničia. Možno s nejakým čičmianskym vzorom. Záleží len na jeho šikovnosti a originalite a predá určite viac, ako keby len čakal, ako ho prevalcujú predajne v Tescu (pre tých, čo chcú niečo masové - a často vyrobené v Číne) alebo čínske obchody za rohom (pre tých, čo idú po cene). Prajem pekný večer, Z.G.

    OdpovedaťOdstrániť