Perpetuum

utorok 11. októbra 2011

Reklama, neklam ma!

V našom jazyku  má  slovo "reklama" podozrivo blízko k slovám "klam, klamanie". Možno je to náhoda, no istým spôsobom to naznačuje pohľad slovenského zákazníka na príliš silné reklamné výzvy.
 
Klamanie spotrebiteľa nie je v reklamných kampaniach až také zriedkavé, ako by sa zdalo. Niekedy "klamú" aj značky zvučných mien.
Čím silnejšia značka, tým väčšie škody, nielen vo forme miliónových pokút, ale hlavne v poškodení ich dobrého mena a v následnej strate dôvery spotrebiteľov.

Na stránke businessinsider.com boli nedávno zverejnené reklamné škandály, ktoré svojim firmám zabezpečili vysoké pokuty. Linkom na stránku http://www.businessinsider.com/false-advertising-scandals-2011-9 si môžete pozrieť všetky zverejnené klamlivé reklamy, my sme vybrali len niekoľko spolu s vyčíslením materiálnej škody. Nemateriálnu ujmu necháme na vaše uváženie, je však zrejme vyššia, než samotné pokuty. 

Kto teda nedávno klamal v reklame a s akými následkami? 

Firma Danone musela zaplatiť až 45 miliónov USD nespokojným zákazníkom, ktorí si priplatili za jogurty Danone Activia v domnení, že ide o produkty s výnimočnými účinkami na zdravie a výživu konzumentov. Reklama sľubovala predovšetkým vylepšenie trávenia. Reálne sa tieto benefity nepodarilo firme preukázať, jogurty Activia v ničom neprevyšovali "obyčajné jogurty".

Automobilky Hyundai a Kia museli zase zaplatiť oklamaným spotrebiteľom, pretože v reklame navýšili výkonnostné parametre svojich vozidiel. Kompenzácie vyplatené zákazníkom sa odhadujú v rozmedzí 75-125 miliónov USD. 

Tenisky značky New Balance v reklame sľubovali pozitívne zdravotné účinky, predovšetkým účinné spaľovanie kalórií pri bežnom nosení. Nakoľko sa žiadne takéto účinky nepreukázali, oklamaní zákazníci, ktorí zaplatili 100 USD za pár tenisiek, dostali na kompenzáciách až 5 miliónov USD. 

Poučenie je jasné: zákazník nie je "blbec".
 
 

1 komentár: